GAMLE SALTEN


En seilende kulturskatt langs norskekysten

Hun seiler fortsatt, det vakre kystruteskipet som for mer enn 50 år siden var et ledd i oppbygningen av kystflåten etter krigen. Kystruten skulle bringe landet på fote igjen ved å knytte befolkning og industri sammen i ny optimisme mot det neste århundre. Av den grunn ble båtene nøye formet med tanke på langsiktige behov. Her ble det lagt vekt på kvalitet og håndverk.

“Salten” var et av tre skip som ble kontrahert på den tiden. Som flaggskip for Salten Dampskipselskab ble det ikke spart på noe. Trosvik Verft som bygget mange skip, betraktet Salten som “juvelen” av de skip som gikk fra verftet. Den ble bygget mye over samme lest som de større Italiabåtene som senere kom i hurtigruten. Her skulle også Salten få sin debut. Rett fra verftet gikk den inn som avløser i rute fra Bergen til Kirkenes. Som passasjerskip er det i denne ruten skipet har hatt det meste av sin tjeneste, men den gikk også på kortere ruter i Nord-Norge. I en periode gikk den med turister til Svalbard, for så å bli til skoleskip i en lang periode frem til 1995. Da skipets dager så ut til å ende, var det at veteranbåtentusiastene i Stavanger våknet, i det skipet var i ferd med å bli solgt ut av landet.

Takket være iherdig innsats klarte entusiastene å skrape sammen nok ressurser til å kjøpe dette klenodiet. Selv om “tidens tann” hadde tært stygt på innredning, var likevel det meste på plass. Det er sjelden at veteranskip blir tatt vare på mens det ennå er i original stand. Det står respekt av den innsats som er gjort for å få skipet tilbake til heder og glans igjen. Tusenvis av timer er brukt til nitid arbeid, det meste frivillig innsats. Det er ikke uten grunn at Riksantikvaren har gitt skipet stor anerkjennelse.

ET FANTASTISK SKIP


Det første du legger merke til er skipets rene linjer, men det er først når du stiger ombord at skipet viser seg med stil og eleganse. Her kappes mahogni, skinn og messing om oppmerksomheten. Skipet er delt inn i to klasser med fire salonger. Her skifter tresortene fra mahogni til alm og fra eik til bjørk. Spisesalen er lys og trivelig med store vinduer ut mot sjøen. Elegante møbler i flammebjørk og skinn, dekkes opp med fin porselen under selskapelige middager. Dekksalongen på øvre dekk gir mulighet for virkelig å lene seg tilbake og nyte nostalgien. Lugarene er på nedre dekk og er forholdsvis rommelige til gammel båt å være. Lugarene har likevel alt du trenger av friskluftanlegg, varmt og kaldt vann samt “vindu ut mot havet”. Dusjer og toaletter er noe av det som de nye eierne har installert for å møte dagens behov. Ellers opererer skipet med den samme motor og utstyr som den gjorde for 50 år siden.

CHARTERTRAFIKK HELE ÅRET


Det første du legger merke til er skipets rene linjer, men det er først når du stiger ombord at skipet viser seg med stil og eleganse. Her kappes mahogni, skinn og messing om oppmerksomheten. Skipet er delt inn i to klasser med fire salonger. Her skifter tresortene fra mahogni til alm og fra eik til bjørk. Spisesalen er lys og trivelig med store vinduer ut mot sjøen. Elegante møbler i flammebjørk og skinn, dekkes opp med fin porselen under selskapelige middager. Dekksalongen på øvre dekk gir mulighet for virkelig å lene seg tilbake og nyte nostalgien. Lugarene er på nedre dekk og er forholdsvis rommelige til gammel båt å være. Lugarene har likevel alt du trenger av friskluftanlegg, varmt og kaldt vann samt “vindu ut mot havet”. Dusjer og toaletter er noe av det som de nye eierne har installert for å møte dagens behov. Ellers opererer skipet med den samme motor og utstyr som den gjorde for 50 år siden.